20.9.2019

76. Shokkiaalto









Freya oksensi. Taas. Hän oli oksentanut viimeisen viikon ajan joka aamu.




Siivotessaan pönttöä jälleen kerran jäljiltään aavistus, joka hänellä oli ollut toisen aamun jälkeen, kasvoi varmuudeksi. Hän oli raskaana. Tietenkään hän ei ollut tehnyt testiä eikä voisi tehdä ellei joku aikuinen ostaisi sitä eikä Freya tiennyt miten kysyä sitä äidiltään. Hän ajatteli pitkään ja hartaasti ja päätti sitten ottaa yhteyttä Clarkiin. Hän pyytäisi tätä auttamaan. Sitä ennen pitäisi kuitenkin selvitä tämä jouluaatto ja tavata Hildan kihlattu.




Järkytys oli molemminpuolinen. Clark onnistui peittämään sen paljon huonommin kuin Freya, joka tunsi itsensä täysin tyhjäksi ja tunteettomaksi. Hänen sisällään oli niin paljon kipua, että hän lakkasi tuntemasta. Pää surisi ja hengittäminen oli työlästä.




Äiti halusi heidän kaikkien koristelevan kuusen yhdessä ja Freya kesti, koska oli pakko. Hän jätti kuitenkin joululaulut väliin, kertoi olevansa väsynyt, nukkuneensa huonosti, mitä nyt ikinä näitä tekosyitä olikaan, ja poistui yläkertaan makaamaan sängylle, tuijottamaan kattoon.




Vieraiden lähdettyä Freya palasi alakertaan ja pyysi äitinsä terassille.
-Äiti,
hän kuiskasi,
-Mun pitäis pyytää sulta yhtä palvelusta.




-Mitä sitten?
-Ostaisitko sä mulle raskaustestin?




-E-että mitä?




-Äiti mä oon hirvittävän pahoillani, mutta mä tarvitsisin sen ihan todella.




-Mä... Milloin? Missä? Kuka? Ennenkaikkea kuka?!
-Se ei oo just nyt tärkeetä. Mulla on omat epäilykseni ja mä tarviin varmistuksen. Näitä asioita vaan sattuu.
-Ei. Ei satu. Ei satu jos odottaa avioliittoon, odottaa aikuiseksi asti tai käyttää edes ehkäisyä,
Emma sanoi turtunein huulin. Sanat tulivat ulos sävyttöminä ja hetken aikaa he molemmat olivat hiljaa.
-Ei puhuta tästä isällesi mitään ennen kuin testi on tehty.




Testin tulos varmisti Freyan epäilyn todeksi ja hetken aikaa häntä itketti. Häntä hävetti eikä hän halunnut mennä isän ja äidin eteen.




-No mikä oli niin tärkeetä jouluaattona, että äitin piti lähteä kauppaan ja nyt me istutaan tässä,
Hal kysyi hämmentyneenä. Emmalyn vain tuijotti eteensä, kunnes viimein puristi ulos sanan:
-No?




-Joo.
-Oikeastiko?
-Mistä nyt puhutaan? Kertokaa mulle heti!




-Mä olen raskaana.




Hal vaikeni täysin. Hän oli niin sydänjuuriaan myöten järkyttynyt, että ei saanut sanottua mitään. Ei ollut mitään sanottavaa. Hän nousi vain ylös ja käveli ulos huoneesta, ulos talosta. Freya alkoi nyyhkyttää ja Emma huokaisi syvään, nousi sitten ylös ja halasi tytärtään kunnes tämän kyyneleet vihdoin loppuivat.

**********




-Isi, anteeksi.




-Ihan oikeesti. Anteeksi.




Hal ei vastannut mitään. Puhumattomuutta oli kestänyt jo kuukauden ja mitä pidempään se jatkui, sen vaikeammaksi se oli tullut rikkoa. Hal oli sillä tasolla järkyttynyt ja pettynyt, hän oli niin hirvittävän vihainen sille miehelle, että hän ei halunnut avata suutaan, jotta sieltä ei virtaisi ulos kauhistuttavia sanoja, jotka repisivät rikki hänen lapsensa, hänen pienen vauvansa, joka oli raskaana.




Freya kasasi itsensä ja suostui Hildan kutsuun tavata hänet heidän talollaan ja jatkaa siitä Elliotin luokse. Hilda ja Clark olivat muuttaneet Emmetin, Morganin ja Tobyn kotiin, sillä heillä ei ollut rahaa oman kodin ostoon eikä Sulanilla ollut vuokra-asuntoja. Emmet ja Morgan totesivat, että talossa oli aivan loistavasti tilaa heille kaikille.




-Hei. Tosi kiva kun tulit. Ei olla nähty pitkään aikaan.
Freyan kurkkua kuristi. Hänen teki mieli kirkua sisar-serkulleen julki kaikki tämän miehen tekoset, mutta hän ei kyennyt muuta kuin hymyilemään kuin aivoton lehmä, hän ajatteli kiukkuisesti.
-Lähdetään ihan justiin. Otan vaan laukun mukaan.




Sebastian oli nainut Fannyn ja muuttanut Elliotin talouteen. Muiden mennessä uimaan Freya jäi istumaan sohvalle murheissaan. Sebastian näki tämän ja istui tytön viereen.
-Haluatko sä puhua siitä?




-En mä tiedä,
Freya sanoi ja käänsi päänsä pois.
-Me ei tiedetty,
Sebastian sanoi äkkiä ja Freya ymmärsi heti mistä tämä puhui ja tajusi oman kipunsa keskelläkin, että mies puhui totta.




-Mä uskon sua.
-Uskotko? Se on mulle tosi tärkeää.




-Mä en usko, että kaikki simit voi olla niin petollisia kuin se. En vaan suostu uskomaan. Ja mä tunnen Fannyn ja uskon tuntevani sutkin.
-Sä voit luottaa muhun ihan täysin.




-Kiitos Sebastian.
-Älä suotta kiitä. Sä olet mulle... tärkeä.
Freyasta tuntui yhtäkkiä, että mies vaihtoi viimeisen sanan ja hän ajatuksissaan rypisti hieman kulmiaan. Katsoessaan syvälle Sebastianin silmiin hän yhtäkkiä tunsi läikähdyksen rinnassaan ja syvän kouraisun sisällään ja pelästyi. Ei helvetti! Hän ei voinut, ei saanut, rakastua serkkunsa mieheen! Mikä helvetti mua vaivaa, hän potki itseään mielessään.
-Liikkuuko se jo?
-Mikä?
-Vauva.
-Ai sä näit sen...
-Moni ei vielä huomaa sitä, mutta mä näen sut.




-Liikkuu se vähän. Haluatko kokeilla?
-Tietenkin. Ooh! Ihan kuin perhosen lepatus kättä vasten!




Sebastian tuntui tunnustelevan hänen vatsaansa pidempään kuin oli tarpeen ja Freyan posket alkoivat jo hieman punoittaa. Hän tunsi kihelmöinnin leviävän ja tajusi, että kerran aloitettua oli mahdoton tehdä tapahtuneeksi. Kun hän oli tuntenut ensimmäisen kerran rakastelun hurman, hän kaipasi sitä enemmän kuin oli tajunnutkaan. Hän ei kuitenkaan aikonut missään nimessä sekoittaa serkkunsa liittoa. Ei. Sen hän päätti tässä ja nyt.




Cassandran valmistamalla aterialla Freya tunnusti enonsa perheelle odottavansa lasta ja sai aikaan eritasoisia reaktioita. Fanny oli hieman järkyttynyt, mutta iloinen, sillä hänkin odotti esikoistaan ja olisi ihana jakaa odotus jonkun toisen kanssa.



**********



Freya ihan oikeasti on pelissä raskaana. Mainitsin noita modeja, joita netin syövereistä löysin ja tuo on yksi niistä. Siellä on monta muutakin, mutta ne eivät ole ihan tällä tavoin näkyviä kuin tämä ja osasta niistä en tee liian näkyviä, kuten nuo rakastelumodit. Tähän tarinan osaan ne olivat kuitenkin enemmän kuin tarpeen, sillä ilman niitä en olisi kyennyt toteuttamaan Freyan suhdetta aikuisen simin kanssa sekä mahdollistamaan tämän raskautta.

Hilda on kihloissa Clarkin kanssa. Osasiko joku arvata tämän juonenkäänteen sen perusteella, että kirjoitin miehellä olevan kihlatun? Clark siis ei ole poistunut tarinasta eikä ihan heti poistukaan, sen verran voin jo luvata.

Silloin kun mä olin vuonna nakki ja muusi pikkuinen teinityttö, mun hyvän ystävän äiti lausui viisaat sanat mulle ja tyttärelleen: sille tielle kun kerran astuu, niin sitä ei voi ottaa takaisin eikä sitä pysty lopettamaan. Hän puhui seksistä. Myönnän, että en todellakaan ymmärtänyt asiaa tuossa vaiheessa niin syvällisesti, mutta myöhemmin tajusin hänen olleen asian ytimessä. Nuorena, kuten Freya tässä, kuvittelee hallitsevansa kaiken, olevansa aikuinen. Minä ainakin kuvittelin =D

Freyan tarina perustuu löyhästi erään tuttuni tarinaan. Olen ottanut taiteelliset vapaudet muuttaa asiaa oleellisilta osin. Tuttavani päätyi tuolloin aborttiin, vanhemmiltaan salassa, ja olin vahvasti juonessa mukana. Nyt aikuisena ja kolmen lapsen tyttärenä olen äärimmäisen surullinen siitä, että hänellä ei ollut sellaista suhdetta vanhempiensa kanssa, että hän olisi voinut kertoa heille totuuden ja saada sieltä tukea päätökselleen, oli se mikä tahansa. Toivon omien tyttärieni tietävän, ettei ole sellaista asiaa, jota he eivät voisi minulle kertoa.



2 kommenttia:

  1. Viime osaa ensi kertaa lukiessa ja kommentoidessa ei kyllä käynyt mielessäkään, että Clark voisi olla Hildan kihlattu, mutta myöhemmin, kun luin osaa uudestaan, niin aloin miettiä, että entä jos onkin... Ja onhan se. Tämä kyllä vaikeuttaa muutenkin mutkikasta asiaa entisestään.

    Totuus kaikesta tulee luultavasti selviämään ennemmin tai myöhemmin, ja sen tapahtuessa uskon (tai ainakin toivon), että Hilda ei ole vihainen Freyalle vaan kihlatulleen. Eihän Freya tiennyt missään vaiheessa Clarkin olevan varattu, saati sitten sitä, että miehen kihlattu olisi hänen oma siskonsa. Mitä Emmaan ja Haliin tulee, niin he ovat ymmärrettävästi järkyttyneitä. Emma osaa vain peittää sen paremmin. Ei Halkaan varmaan aidosti vihainen ole, kovin järkyttynyt vain. Asiaan sopeutuminen vie varmasti kaikilta aikaa, mutta uskoisin kyllä vanhempien asettuvan tyttärensä ja tämän lapsen tueksi.

    Freya on nyt kyllä tosiaan vaikean tilanteen edessä. Raskaus ja tuleva vauva-arki ovat hänelle varmasti rankkoja, minkä lisäksi lapsen isyysasia varmastikin stressaa. Clarkin reaktio vauvauutiseen tuskin on kovin positiivinen, eikä miestä kiinnosta ryhtyä isäksi. Vaikka tukiverkkoa löytyykin, niin Freya on isojen haasteiden edessä. En osaa yhtään sanoa, että miten tyttö meinaa menetellä vauvan isyydestä kertomisen kanssa, mutta uskoisin totuuden tulevan ilmi vielä jossain vaiheessa. Joko Freya kertoo sen itse jollekin, tai joku kenties arvaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Freyan tilanne on vaikeampi kuin hän vielä ymmärtääkään, sillä tilanne on eskaloitumassa hyvää vauhtia. Tällaista salaisuutta on äärimmäisen vaikea pitää ja mihin sen paljastuminen johtaisi? Näitä asioista Freya pohtii raskauden edetessä.

      Poista